måndag, januari 04, 2010

Mitt lilla snömonster..


Idag e Gina på glatt humör.. Lika busig som vanligt. Märks inte att hon har ont i tassen.. Men matvägrar gör hon fortfarande.. Pappa fick sig ett gött skratt när han såg sin dotters metod å få hunden att äta.. Jo jag sitter på alla fyra breve Gina å lossas äta torrfodret.. Glufs,glufs.. Då blir damen intresserad iaf å äter lite.. Prova lite mjölk i torrfodret å då smaskar hon i sig nästan allt. Vägrar byta foder igen.. Nån som har nått annat tips.. Lite jobbigt å lossas vara hund varje dag.. Å vill inte hon ska magra ut.. :(

2 kommentarer:

  1. Jag tror att minst 90 procent av de som har matvägrande och "kräsna" hundar i själva verket har klemat bort dem. Hundar lär sig ju snabbt att maten står där den står om ifall att de blir hungriga, och om de inte äter så kommer det något godare.

    Men, jag tror att du är en redig kvinna som inte tröstmatar Gina med leverpastej och ost så att hon blir mätt på det. Eller? :)

    Så jag säger: byt inte foder. Ställ fram maten vid en bestämd tidpunkt. Äter hon inte direkt, ta bort maten och ställ fram den igen på kvällen. Är man stenhård med att maten åker bort om den inte äts på en gång brukar de flesta hundar fatta poängen och käka redan andra dagen.

    Jag ger Folke 3/4-delar torrfoder och 1/4-del blötmat. Blötmat brukar kunna ge lite matlust även till riktigt känsliga och kräsna vovvar.

    Det finns ju bra frysfoder som är helfoder(Klass, Nordic osv) och även blötmat i tetra och burk (Bozita, Hills osv) som man kan blanda med. Jag tycker det är ganska smart att blanda två helfoder sådär för då vet man att hunden bara får i sig näringsämnen med bra balans istället för att palta med blodpudding och sånt.

    Hon är ju förtjusande söt förresten, Gina! : )

    Ha det!

    SvaraRadera
  2. Tack gumman för massa bra råd.. Ja visst e hon charmerande..*ler* tror hon har charmat dom flesta ;)
    Ja e lite orolig att hon inte trivs.. för hon har vart ett matmonster innan.. man fick blötlägga maten för hon åt så fort. Sen sluta hon käka sin mat så då böt jag foder för jag märkte att hon mammas foder som hon hade tills sin hund. Men nu har hon börjat gjort likadant med detta.. plus att hon har magrat ur lite som hon verkligen inte behöver göra för hon har inte så mycket extra hull.. Nä daltandes e inte min grej..hihi!!
    Men ska nog testa med lite blötfoder tror ja & bland med torrfodret.. tack för alla goda råd =)

    SvaraRadera